اولتراسوند و پایین ترین قیمت اولتراسوند قیمت کمباین و پایین ترین قیمت لیزر و دستگاه شاک ویو  را از مجموعه طنی طب بخواهید اولتراسوند همانند سونو گرافی  از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از داخل بدن استفاده می کند. برای استفاده در دوران بارداری مناسب است.
اسکن های اولتراسوند یا سونوگرافی ایمن هستند زیرا به جای تابش از امواج صوتی یا اکو برای ایجاد تصویر استفاده می کنند.
اسکن اولتراسوند برای ارزیابی رشد جنین استفاده می شود و می تواند مشکلات کبد، قلب، کلیه یا شکم را تشخیص دهد. آنها همچنین ممکن است در انجام انواع خاصی از بیوپسی کمک کنند.
تصویر تولید شده سونوگرافی نامیده می شود.

اولتراسوند چگونه کار می کند؟

حقایق سریع در مورد اسکن اولتراسوند

اسکن اولتراسوند ایمن است و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.
آنها اغلب برای بررسی پیشرفت بارداری استفاده می شوند.
آنها برای تشخیص یا درمان استفاده می شوند.
قبل از انجام سونوگرافی معمولاً هیچ آمادگی خاصی لازم نیست.
کسی که سونوگرافی را انجام می دهد، سونوگرافیست نامیده می شود، اما تصاویر توسط رادیولوژیست، متخصص قلب یا سایر متخصصان تفسیر می شود.
سونوگرافی معمولا یک مبدل، یک وسیله دستی، مانند یک عصا را در دست می گیرد که روی پوست بیمار قرار می گیرد.
اولتراسوند صدایی است که از بافت نرم و مایعات عبور می کند، اما از سطوح متراکم تر به عقب باز می گردد یا پژواک می کند. به این صورت یک تصویر ایجاد می کند.
اصطلاح «اولتراسوند» به صدایی با فرکانس‌هایی گفته می‌شود که انسان قادر به شنیدن آن نیست.
برای مصارف تشخیصی، اولتراسوند همانند سونو گرافی  معمولا بین ۲ تا ۱۸ مگاهرتز منبع مطمئن (MHz) است.
فرکانس‌های بالاتر تصاویر با کیفیت‌تری ارائه می‌کنند، اما به راحتی توسط پوست و سایر بافت‌ها جذب می‌شوند، بنابراین نمی‌توانند به عمق فرکانس‌های پایین‌تر نفوذ کنند.
فرکانس‌های پایین‌تر به عمق بیشتری نفوذ می‌کنند، اما کیفیت تصویر پایین‌تر است.

اولتراسوند چگونه کار می کند؟

 

[highlight-paper shadow=”0 1px 4px rgba(0, 0, 0, 0.3), 0 0 20px rgba(0, 0, 0, 0.1) inset” align=”;” ]چگونه یک تصویر می گیرد؟ برای مثال، سونوگرافی از طریق خون در محفظه قلب عبور می کند، اما اگر به دریچه قلب برخورد کند، اکو خواهد داشت یا به عقب باز می گردد. اگر سنگ کیسه صفرا وجود نداشته باشد، مستقیماً از کیسه صفرا عبور می کند، اما اگر سنگ وجود داشته باشد، از آنها باز می گردد. هر چه سونوگرافی به جسم متراکم‌تر برخورد کند، سونوگرافی بیشتر به عقب بازمی‌گردد. این برگشت یا اکو به تصویر اولتراسوند ویژگی های آن را می دهد. سایه های مختلف خاکستری منعکس کننده تراکم های مختلف است.[/highlight-paper]

مبدل های اولتراسوند مبدل یا گرز معمولاً روی سطح بدن بیمار قرار می گیرد، اما برخی از انواع آن در داخل قرار می گیرند.
اینها می توانند تصاویر واضح تر و آموزنده تری ارائه دهند.

نمونه ها عبارتند از:

یک مبدل اندواژینال، برای استفاده در واژن
یک مبدل اندورکتال، برای استفاده در رکتوم
یک مبدل ترانسدیوسر از گلوی بیمار برای استفاده در مری
برخی از مبدل‌های بسیار کوچک را می‌توان در انتهای کاتتر قرار داد و در رگ‌های خونی قرار داد تا دیواره رگ‌های خونی را بررسی کند.

اولتراسوند و بارداری

سونوگرافی یا اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر بلادرنگ از اندام های مختلف بدن استفاده می کند. همچنین تصاویری از بافت های مختلف و جریان خون در بدن تولید می کند. سونوکرافی با اولتراسوند یکی از رایج ترین و مهم ترین تست های تشخیصی است که در کنار اشعه ایکس و سایر تست های پاتولوژی توسط پزشک توصیه می شود.

به طور کلی با بارداری مرتبط است، این آزمایش چندین کاربرد دیگر نیز دارد. آزمایش اولتراسوند یا سونوگرافی معمولاً برای بررسی عملکرد اندام‌های داخلی مانند شکم، لگن، قلب، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و مفاصل بدن و غیره انجام می‌شود. سونوگرافی عمدتاً به اسکن اعضای حیاتی مانند کبد، طحال، پانکراس، کلیه‌ها کمک می‌کند. همچنین ممکن است برای تشخیص سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، انسداد کلیه، برای شناسایی علل درد شکم، یا برای بررسی تومور در اندام استفاده شود.

[highlight-red bcolor=”blue” align=”right” ]با این حال، رایج ترین استفاده از آزمایش سونوگرافی در دوران بارداری است. برای تعیین تاریخ زایمان، دوقلو بودن، نظارت بر رشد جنین، موقعیت جنین، بررسی ضربان قلب نوزاد و بررسی جریان خون در جنین استفاده می شود. سونوگرافی همچنین جنین را از نظر نقایص مادرزادی، اختلالات ژنتیکی و غیره بررسی می کند. از آنجایی که در روش سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا و نه از تابش برای تولید تصاویر استفاده می شود، بی خطر بودن آن برای مادر و کودک ثابت شده است. همچنین به بررسی اختلالات باروری، سرطان، IUD و بررسی حاملگی خارج از رحم و غیره کمک می کند.[/highlight-red]

اولتراسوند چگونه کار می کند؟

انواع مختلفی از روش های اولتراسوند با فرآیند اصلی یکسان وجود دارد. شامل :

  1.  سونوگرافی ترانس واژینال: اغلب در روزهای اولیه بارداری استفاده می شود، سونوگرافی ترانس واژینال با استفاده از مبدل های قرار داده شده در داخل واژن برای تولید تصاویر اولتراسوند انجام می شود.
  2. سونوگرافی استاندارد: تصاویر ۲ بعدی از جنین در حال رشد و اندام های مختلف که مورد بررسی قرار می گیرند تولید می کند و یک آزمایش سونوگرافی سنتی است.
  3. سونوگرافی داپلر: این یک آزمایش غیر تهاجمی است که برای تخمین جریان خون از طریق رگ‌های خونی مفید است و تصاویر جریان خون را با جهش با فرکانس بالا از گلبول‌های قرمز در گردش تولید می‌کند.
  4. سونوگرافی سه بعدی: کاوشگرهای طراحی شده ویژه تصاویر سه بعدی را برای تجسم و تشخیص بهتر بیماری ها یا نقص ها تولید می کنند.
  5. سونوگرافی ۴ بعدی: در حالی که از همان فرکانس سونوگرافی سنتی استفاده می کند، سونوگرافی ۴ بعدی یک فیلم زنده مانند تصویر متحرک جنین تولید می کند و به والدین امکان می دهد برای اولین بار به صورت و حرکات کودک نگاه کنند. این امکان را برای تشخیص بهتر نقایص مادرزادی که ممکن است در طول معاینه سونوگرافی سنتی نادیده گرفته شود، می دهد.
  6. اکوکاردیوگرافی جنین: این کار از امواج صوتی برای نظارت بر آناتومی قلب نوزاد و عملکرد آن استفاده می کند. این به متخصصان قلب کمک می کند تا هر گونه نقص مادرزادی قلبی را که ممکن است وجود داشته باشد را تشخیص دهند.

 

  • بیشتر بخوانید: کفش‌ ارتوپدی طبی زنانه
  • اولتراسوند چگونه کار می کند؟استفاده از دستگاه اولتراسوند چگونه است؟

    روش انجام آزمایش سونوگرافی نسبتاً ساده و غیر تهاجمی است. ابتدا از بیمار خواسته می شود تا لباس بیمارستان را بپوشد و از بیمار خواسته شود که روی سطح صاف تخت بیمارستان دراز بکشد. یک متخصص سونوگرافی یا تکنسین اولتراسوند یک ژل مانند ژله را روی قسمتی از بدن که قرار است معاینه شود، اعمال می کند. یک مبدل کوچک در امتداد ناحیه ای از پوست که ژل در آن اعمال شده است حرکت می کند. ژله امکان انتقال بهتر امواج صوتی را فراهم می کند. بر روی یک مانیتور، سونوگرافی یا تصاویر اولتراسوند تولید می شود که به شما کمک می کند جنین، قلب، کبد یا هر قسمت دیگری از بدن را که تحت معاینه است تجسم کنید.
    مفیدترین تصاویر از نظر تشخیصی ذخیره شده و سپس تفسیر می شوند. سپس ژل به کمک دستما های موجود در کلینیک تمیز می شود و بیمار می تواند فعالیت های روزانه خود را طبق معمول انجام دهد. این روش کمتر از ۳۰ دقیقه طول می کشد و گزارش ها معمولاً در ۲۴ ساعت در دسترس هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *